15 Temmuz 2016 tarihinde yaşanan ve 16 Temmuz günü bastırılan darbe girişiminin ardından 20 Temmuz 2016 tarihinde bütün Türkiye’de üç ay süre ile Olağanüstü Hal ilan eden Hükümet, 19 Ekim 2016 ve 3 Ocak 2017 tarihlerinde üçer ay süreyle Olağanüstü Halin devam etmesine karar vermiştir.
200 günü aşkın bu dönemde Hükümet, Anayasanın 121. Maddesinin OHAL gerekçesi ile sınırlı olarak tanıdığı yetkiye dayanarak 21 Kanun Hükmünde Kararname yayınlamıştır. Kararnameler ile doğrudan ve kararnamelere dayanarak kurumlar tarafından yüz bine yakın kişi kamu görevinden kalıcı olarak çıkarılmış ve meslek lisansları iptal edilmiş, binlerce özel sağlık ve eğitim kurumunun yanı sıra, medya kuruluşları, dernek ve vakıflar kapatılmış, onlarca belediyeye kayyım atanmış, gözaltı süresi 30 güne çıkarılmış, gözaltının ilk 5 günü avukatla görüş yasağı getirilmiş ve pek çok yasada kalıcı değişiklikler yapılmıştır.
21 Temmuz 2016-23 Şubat 2017 OHAL döneminde yayınlanan 21 OHAL Kararnamesi ve bu kararnamelere dayanarak işlemde bulunan resmi kurumların sağladığı bilgiler ile güncellenen bu Raporun birinci bölümü, Kanun Hükmünde Kararnamelerin içerikleri ve TBMM tarafından denetiminin boyutlarına bakmaktadır.
Raporun ikinci ve üçüncü bölümlerinde OHAL Kararnameleri yoluyla gerçek ve tüzel kişilere yönelik olarak uygulanan tedbirlerin ortaya çıkardığı sonuçlar ayrıntılı olarak sunulmaktadır.
Raporun son bölümü ise OHAL kararnameleri ile uygulanan tedbirlere karşı açılan davalara yönelik bilgileri ve 24 Ocak 2017 tarihinde 685 sayılı Kanun Hükmünde kararname ile oluşturulan yeni Komisyonu ele almaktadır. Rapora erişmek için: OHAL Şubat2017 raporu
215. Gününde Olağanüstü Hal: Güncellenmiş Durum Raporu
TİHEK Yasa Tasarısı
Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Yasa Tasarısı TBMM İnsan Hakları Komisyonu’nda 17 Şubat 2016 Tarihinde Görüşüldü.
İnsan Hakları Örgütleri Komisyon’da görüşlerini sözlü açıkladı ve tasarının geri çekilmesini, insan hakları örgütleri ve sivil toplumun geniş kesimleri ile istişare yapılmasını önerdi.
17 Şubat 2016 tarihli görüşme tutanakları için tıklayın: komisyon_tutanaklari
Mal ve Hizmetlere Erişimde Ayrımcılık – Bilgi Notu
Mal ve hizmetlere erişim konusu, uluslararası sözleşmelerin hepsinde özel olarak belirtilmemiş olsa da sözleşmelerin genelinde yer alan haklarda ayrımcılık yapılmamasına yönelik hükümler, mal
ve hizmetlerde erişimde eşitliğin güvence altına alındığının göstergesi olarak değerlendirilebilir. İlk olarak, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 21. maddesine göre, herkesin kamu hizmetlerinden eşit bir şekilde yararlanma hakkı vardır. Ayrıca, bildirgenin ikinci maddesi, bu haktan ve bildirgede yer alan hak ve özgürlüklerden yararlanmada ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka bir görüş, ulusal veya sosyal köken, mülkiyet, doğuş veya herhangi başka bir ayrım gözetilmesini yasaklamıştır.
Türkiye’de ayrımcılıkla mücadele mevzuatı ile çeşitli grupların adalete erişimde maruz kaldığı ayrımcı uygulamaları derlemeyi amaçlayan bu bilgi notuna erişmek için tıklayınız. MalVeHizmetlereErisim
Bu çalışma Hollanda Büyükelçiliği İnsan Hakları Programı kapsamında hazılanmıştır. İçeriğinden Hollanda Elçiliği sorumlu tutulamaz.
Adalete Erişimde Ayrımcılık – Bilgi Notu
Tarafsız ve bağımsız mahkemeler önünde adil yargılanma hakkını, etkili başvuru yollarını, adli konularda bilgiye erişimi, adli yardım hakkını, savunma ve savunulma hakkı ile makul sürede
yargılanma hakkını kapsayan adalete erişim kavramı uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınmıştır. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 10. maddesine göre, herkesin hak ve yükümlülükleri belirlenirken ve yargılanırken davasının bağımsız ve tarafsız bir mahkeme tarafından adil ve açık bir şekilde görülmesini istemeye hakkı vardır. Bildirgenin ikinci maddesi, bu haktan yararlanmada ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka bir görüş, ulusal veya sosyal köken, mülkiyet, doğuş veya herhangi başka bir ayrım gözetilmesini yasaklamıştır.
Türkiye’de ayrımcılıkla mücadele mevzuatı ile çeşitli grupların adalete erişimde maruz kaldığı ayrımcı uygulamaları derlemeyi amaçlayan bu bilgi notuna erişmek için tıklayınız.
Bu çalışma Hollanda Büyükelçiliği İnsan Hakları Programı kapsamında hazılanmıştır. İçeriğinden Hollanda Elçiliği sorumlu tutulamaz.
Seçme ve Seçilme Hakkına Erişimde Ayrımcılık – Bilgi Notu
Her bireyin ülke yönetimine katılabilmesinin en önemli güvencesi olan seçme ve seçilme hakkı, çeşitli uluslararası sözleşmelerle düzenlenmiştir. Öncelikle, insan hakları alanında temel referans
metinlerden biri olan İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 21. Maddesi, herkesin doğrudan veya özgürce seçilmiş temsilciler aracılığıyla ülke yönetimine katılma hakkına sahip olduğunu belirtir. Ayrıca, aynı maddeye göre, hükümet otoritesinin temeli olan halk iradesi gizli veya serbestliği sağlayacak başka bir yöntemle, genel ve eşit oy yoluyla belirli aralıklarla yapılacak seçimlerle belirlenir. 2. Maddede de, beyannamede yer alan ve ülke yönetimine katılma hakkının da aralarında bulunduğu haklardan herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka bir görüş, ulusal veya sosyal köken, mülkiyet, doğuş veya herhangi başka bir ayrım gözetilmeksizin yararlanabileceği düzenlenmiştir.
Türkiye’de ayrımcılıkla mücadele mevzuatı ile çeşitli grupların seçme ve seçilme hakkına erişimde maruz kaldığı ayrımcı uygulamaları derlemeyi amaçlayan bu bilgi notuna erişmek için tıklayınız.
Bu çalışma Hollanda Büyükelçiliği İnsan Hakları Programı kapsamında hazılanmıştır. İçeriğinden Hollanda Elçiliği sorumlu tutulamaz.
Çalışma Hakkına Erişimde Ayrımcılık- Bilgi Notu
Her bireyin çalışma hakkına tam bir eşitlik anlayışı içerisinde erişebilmesi ve ayrımcılıktan arındırılmış iş ortamlarında çalışabilmesi, uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınmıştır.
Öncelikle, bağlayıcılığı olmayan ancak devletlerin insan haklarına saygısı ve bununla ilgili yükümlülükleri konusunda temel referans metinlerden biri olan İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 23. Maddesi, “Herkesin çalışma, işini serbestçe seçme, adaletli ve elverişli koşullarda çalışma ve işsizliğe karşı korunma hakkı vardır. ” der. Ayrıca, beyannameye göre herkes, herhangi bir ayrım olmaksızın eşit işe eşit ücret hakkına sahiptir. 2. Maddede de, beyannamede yer alan ve çalışma hakkının da aralarında bulunduğu haklardan herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka bir görüş, ulusal veya sosyal köken, mülkiyet, doğuş veya herhangi başka bir ayrım gözetilmeksizin yararlanabileceğini düzenlenmiştir.
Türkiye’de ayrımcılıkla mücadele mevzuatı ile çeşitli grupların çalışma hakkına erişimde maruz kaldığı ayrımcı uygulamaları derlemeyi amaçlayan bu bilgi notuna erişmek için tıklayınız.
Bu çalışma Hollanda Büyükelçiliği İnsan Hakları Programı kapsamında hazılanmıştır. İçeriğinden Hollanda Elçiliği sorumlu tutulamaz.
Sağlık Hakkına Erişimde Ayrımcılık – Bilgi Notu
Her bireyin sağlık hizmetlerine tam bir eşitlik anlayışı içerisinde erişebilmesi, uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınmıştır. Öncelikle, bağlayıcılığı olmayan ancak devletlerin insan haklarına saygısı ve bununla ilgili yükümlülükleri konusunda temel referans metinlerden biri olan İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 25. Maddesi, herkesin sağlık ve tıbbi bakım hakkına sahip olduğunu belirtir. 2. Maddesi de, beyannamede yer alan ve sağlık hakkının da aralarında bulunduğu haklardan herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka bir görüş, ulusal veya sosyal köken, mülkiyet, doğuş veya herhangi başka bir ayrım gözetilmeksizin yararlanabileceğini düzenler.
Türkiye’de ayrımcılıkla mücadele mevzuatı ile çeşitli grupların sağlık hakkına erişimde maruz kaldığı ayrımcı uygulamaları derlemeyi amaçlayan bu bilgi notuna erişmek için tıklayınız.
Bu çalışma Hollanda Büyükelçiliği İnsan Hakları Programı kapsamında hazılanmıştır. İçeriğinden Hollanda Elçiliği sorumlu tutulamaz.
Eğitim Hakkına Erişimde Ayrımcılık – Bilgi Notu
Her bireyin eğitim hakkına tam bir eşitlik anlayışı içerisinde erişebilmesi, uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınmıştır. Öncelikle, bağlayıcılığı olmayan ancak devletlerin insan haklarına
saygısı ve bununla ilgili yükümlülükleri konusunda temel referans metinlerden biri olan İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 26. Maddesi, herkesin eğitim hakkına sahip olduğunu belirtir. 2.
Maddesi de, beyannamede yer alan ve eğitim hakkının da aralarında bulunduğu haklardan herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka bir görüş, ulusal veya sosyal köken, mülkiyet, doğuş veya herhangi başka bir ayrım gözetilmeksizin yararlanabileceğini düzenler.
Türkiye’de ayrımcılıkla mücadele mevzuatı ile çeşitli grupların eğitim hakkına erişimde maruz kaldığı ayrımcı uygulamaları derlemeyi amaçlayan bu bilgi notuna erişmek için tıklayınız.
Bu çalışma Hollanda Büyükelçiliği İnsan Hakları Programı kapsamında hazılanmıştır. İçeriğinden Hollanda Elçiliği sorumlu tutulamaz.
Yeni Yayınlar: Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Kurumları
Literatür taraması
2016 yılı başında Türkiye’de yeniden gündeme gelen ayrımcılıkla mücadele ve eşitlik tartışmalarına katkı sağlamayı amaçlayan yayın dört bölümden oluşmaktadır. “Ayrımcılığı Yasaklayan Uluslararası Mekanizmalar” başlığını taşıyan birinci bölümde Birleşmiş Milletler, Avrupa Konseyi ve Avrupa Birliği düzeyinde ayrımcılıkla mücadele ve eşitlik
ülkesine yer veren ve bu konuda düzenleme yapan temel belgelere yer verilmiştir. İkinci bölümde ise, bu düzenlemelerin uygulanması ve ülkelerde insan hakları ile eşitlik ilkesinin tesis edilmesini takip etmek amacıyla kurulması uluslararası insan hakları mekanizmaları tarafından tavsiye edilen ulusal insan hakları kurumları ve eşitlik kurumlarına dair genel bir çerçeve sunulmaktadır. Üçüncü bölüm, önceki bölümlerde yer alan uluslararası ayrımcılıkla mücadele mevzuatı ve eşitlik kurumlarına dair benimsenen standartları dikkate alarak Avusturya, Belçika, Birleşik Krallık, Bulgaristan, Hollanda, Letonya, Macaristan ve Slovakya’da kurulan eşitlik kurumlarını mercek altına almaktadır. Dördüncü ve son bölümde ise bu ülkelerde incelenen on dört kuruma dair genel bir değerlendirme yer almaktadır.
Dicle Çakmak tarafından hazırlanan Çalışmanın elektronik versiyonu için tıklayınız.
Bu çalışma Hollanda Büyük Elçiliği İnsan Hakları Programı kapsamında desteklenmiştir.