Örnek Resim

İHOP’un Hedefleri ve Öncelikli Çalışma Alanları

İHOP’UN HEDEFLERİ
İHOP, insan hakları hareketinin ulusal düzeyde karar alma ve politika yapma süreçlerine etkide bulunabileceği bir ortamın geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlar.
İHOP’un üstlendiği temel görev; insan hakları hareketi içinde yer alan örgütlerin birbiriyle etkileşim halinde, bilgi ve deneyim paylaşımında bulunabileceği,ortak yürütebilecekleri eylemleri çoğaltabileceği bir kaynak merkezi haline gelmektir.
İHOP’un ikinci temel görevi ise insan hakları hareketinin; insan haklarıyla ilgili yasaların, politikaların hazırlık ve uygulama süreçlerinde yasama ve yürütme organlarının temel muhataplarından birisi haline gelmesini sağlamaktır.
İHOP, insan hakları örgütleri ve içinde bulundukları ağların ortak savunuculuk faaliyetlerini desteklemektedir. Kanaat önderleri ile karar alıcılara yönelik baskı, diyalog ve danışma kanallarını geliştirmektedir.
İHOP’UN ÖNCELİKLİ ÇALIŞMA ALANLARI
İHOP’un yürütme kurulları tarafından benimsenen çalışma alanları aşağıdaki başlıklara odaklanmıştır. Bu çalışma öncelikleri, tematik ağların güçlendirilmesi, eğitimler, bilgi sağlama, nitelikli analizler ve savunuculuk yöntemleriyle sürdürülmektedir:
1. Demokratikleşme ve İnsan Hakları Sözleşmelerine Bağlılığın Güçlendirilmesi
2. Cezasızlıkla Mücadele
3. Ayrımcılıkla Mücadele
4. İfade Özgürlüğü
5. Mülteci Hakları
6. Adalete Erişim
7. İnsan Hakları Savunucularının Korunması ve Güçlendirilmesi

Eğitim Hakkı Toplantısı Gerçekleştirildi

İnsan Hakları Ortak Platformu ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İnsan Hakları Hukuku Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin Ekonomik Kültürel ve Sosyal Haklar Gölge Raporu’nun hazırlanması için gerçekleştirdiği çalışmalar çerçevesinde Raoul Wallenberg İnsan Hakları Merkezi ile işbirliği içinde düzenledikleri Eğitim Hakkı Atölye Çalışması 30 Mart tarihinde İstanbul’da gerçekleştirildi. Toplantı çerçevesinde İstanbul Üniversitesi’nden Dr. Zeynep Usal tarafından Birleşmiş Milletler düzeyinde eğitim hakkı standardıyla ilgili bilgi aktarımında bulunuldu. Eğitim hakkı ile ilgili sivil toplum örgütleri de bir araya gelerek konu hakkında bilgi paylaşımında bulundular

BM Savunucuların Korunması Bildirgesi

Evrensel Olarak Tanınan İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunması ve Geliştirilmesinde Toplumsal Kuruluşların (Organların), Grupların ve Bireylerin Hakları ve Sorumlulukları Üzerine Bildirge BM İnsan Hakları Komisyonunun 3 Nisan 1998 tarihli toplantısında kabul edilmiştir.

Birleşmiş Milletler Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Komitesi

1965 yılında, Her Türlü Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme’yi kabul ederek Genel Kurul dünya toplumuna yasal bir araç sunmuştur. Sözleşme, Devletlerin onaylayarak ya da geçiş yaparak Taraf olduktan sonra ırk ayrımcılığını ortadan kaldırmak için üstlenmeye karar verdikleri önlemleri belirler.

Sözleşme uyarınca Taraf Devletler aşağıdakileri taahhüt etmiştir:

  • Bireylere, kişi gruplarına ya da kurumlara yönelik ırk ayrımcılığı hareketleri ve uygulamalarına dâhil olmamayı ve kamu yetkilileri ve kurumlarının böyle davranmasını sağlamayı;
  • Kişi ya da kurumların ırk ayrımcılığını himaye etmeme, savunmama ve desteklememeyi;
  • Hükümet politikaları ile ulusal ve yerel politikaları gözden geçirmeyi ve ırk ayrımcılığı yaratan ya da uygulayan kanun ve düzenlemeleri değiştirmeyi ya da yürürlükten kaldırmayı;
  • Bireylerin, grupların ve kurumların gerçekleştirdiği ırk ayrımcılığını yasaklamayı ve sonlandırmayı;
  • Birleşmeci ya da çok ırklı örgütler ve hareketler ile ırklar arasındaki engelleri ortadan kaldıracak diğer araçları cesaretlendirmek ve aynı zamanda ırksal bölünmeyi güçlendirme eğilimi olan her şeyin cesaretini kırmayı.
  • Sözleşme 27 ülke kabul ettikten ya da katıldıktan sonra 1969 yılında yürürlüğe girmiştir. 1990 yılının sonunda Sözleşme, Birleşmiş Milletler üyelerinin dörtte üçü oranındaki 128 ülke tarafından kabul edilmiş ya da katılınmıştır.

Taraf Devletlerin yükümlülüklerini saymak dışında Sözleşme Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Komitesi’ni kurmuştur. Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Komitesi (CERD), Birleşmiş Milletler tarafından Devletlerin özel bir insan hakları sözleşmesi altındaki sorumluluklarını yerine getirmek üzere gerçekleştirdikleri faaliyetleri izlemek ve gözden geçirmek için kurulmuş ilk yapıdır.

Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun Üçüncü Komitesi (sosyal, insani ve kültürel sorunlarla ilgilenen) uygulama araçları olmaksızın Sözleşme’nin gerçekten etkili olmayacağından hareketle CERD’nin kurulmasını Sözleşme’ye ekleme kararı almıştır.

CERD, Sözleşme’deki ifadeyle, “tarafsızlıkları ve yüksek ahlaki duruşlarıyla tanınan 18 uzmandan oluşur.” Komite’nin üyeleri dört yıllık bir sure için Sözleşme’ye Taraf Devletler tarafından seçilirler. Secimler iki yıllık aralarla üyeliklerin yarısı için yapılır. CERD’in oluşumunda dünyadaki farklı coğrafi bölgeler ve aynı zamanda farklı uygarlıklar ve adalet sistemlerinin adil temsil edilmesine dikkat edilir.

Her Türlü Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin 9. maddesinin 2. bendine göre, Komite taraf devletlerden alınan bilgilerin incelenmesine dayanan öneri ve genel tavsiyelerde bulunabilir. Bu öneri ve genel tavsiyeler, eğer göndermişlerse taraf devletlerin yorumlarıyla birlikte Genel Kurulun bilgisine sunulur. Komite, şu ana kadar 31 genel yorumu  kabul etmiştir.

Genel Tavsiyeler:
Aşağıda bulunan genel tavsiye çevrileri İnsan Hakları Ortak Platformu tarafından sağlanmıştır.

Genel Tavsiye 1: MADDE 4: Taraf devletlerin yükümlülükleri
Genel Tavsiye 2: MADDE 9: Taraf devletlerin yükümlülükleri
Genel Tavsiye 3: MADDE 3: Apartheid
Genel Tavsiye 4: MADDE 9: Nüfusun demografik yapısı
Genel Tavsiye 5: MADDE 7: Taraf devletlerin raporlama faaliyetleri
Genel Tavsiye 6: MADDE 9: Geciken raporlar
Genel Tavsiye 7: MADDE 4: Irk ayrımcılığının ortadan kaldırılmasına yönelik mevzuat
Genel Tavsiye 8: MADDE 1, 1. ve 4. bentler: Belirli bir ırksal ya da etnik grupla özdeşleşme
Genel Tavsiye 9: MADDE 8, 1.bent: Uzmanların bağımsızlığı
Genel Tavsiye 10: Teknik Destek
Genel Tavsiye 11: MADDE 1: Vatandaşı olmayan kişiler
Genel Tavsiye 12: Ardıl devletler
Genel Tavsiye 13: Kolluk kuvvetlerinin insan haklarının korunması konusunda eğitilmesi
Genel Tavsiye 14: MADDE 1, Bent 1: Ayrımcılığın tanımı
Genel Tavsiye 15: MADDE 4: Etnik kökene dayalı örgütlü şiddet
Genel Tavsiye 16: MADDE 9: Diğer devletlerdeki mevcut duruma atıfta bulunulması
Genel Tavsiye 17: MADDE 9: Sözleşmenin uygulanmasını sağlamak üzere ulusal kurumların kurulması
Genel Tavsiye 18: İnsanlığa karşı suçlara bakacak uluslararası bir mahkemenin kurulması
Genel Tavsiye 19: MADDE 3: Irkçı dışlama ve Apartheid
Genel Tavsiye 20: MADDE 5: Hak ve özgürlüklerin ayrımcılık yapılmaksızın uygulanması
Genel Tavsiye 21: Kendi kaderini tayin hakkı
Genel Tavsiye 22: 5. madde ve mülteciler ve yerinden edilmiş kişiler
Genel Tavsiye 23: Yerli halklar
Genel Tavsiye 24: MADDE 1: Farklı ırksal, ulusal/ etnik gruplara ya da yerli halklara mensup kişiler hakkındaki raporlama
Genel Tavsiye 25: Irk ayrımcılığının toplumsal cinsiyetle ilgili boyutları
Genel Tavsiye 26: Sözleşmenin 6. maddesi
Genel Tavsiye 27: Romanlara karşı ayrımcılık
Genel Tavsiye 28: Irkçılık, Irk Ayrımcılığı, Yabancı Düşmanlığı ve İlgili Hoşgörüsüzlüğe Karşı Dünya Konferansı Sonrası Takip Notu
Genel Tavsiye 29: 1. Madde, bent 1 (Soy)
Genel Tavsiye 30: Vatandaş olmayanlara karşı ayrımcılık
Genel Tavsiye 31: Ceza adalet sisteminin yönetiminde ve işleyişinde ırk ayrımcılığının önlenmesi
Genel Tavsiye 32: Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Uluslararası Sözleşmesi’nde yer alan özel önlemlerin anlamı ve kapsamı
Genel Tavsiye 33: Durban Değerlendİrme Konferansı takibi
Genel Tavsiye 34: Afrika kökenli kişilere karşı ırk ayrımcılığı

Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve Komite arasında geçen yazışmalar ve Türkiye’nin Komiteye sunduğu taraf devlet raporu İHOP tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir. Dosyaya erişmek için lütfen tıklayınız.

Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve Komite arasında geçen yazışmalar ve Türkiye’nin Komiteye sunduğu taraf devlet raporu ile Komite tarafından yayımlanan genel tavsiyeler İHOP tarafından kitap olarak yayımlanmıştır. Bu derlemenin elektronik versiyonunu aşağıdaki bağlantıya tıklayarak bilgisayarınıza indirebilirsiniz:

İçindekiler:

1. BÖLÜM: BM Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Komitesi Hakkında

2. BÖLÜM: Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Komitesinin Genel Tavsiyeleri (1-33)

3. BÖLÜM: Türkiye ve BM Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Komitesi

– Türkiye Taraf Devlet Raporu

– Türkiye’ye sorulan sorular ve resmi yanıtları

– Komitenin Nihai Gözlemleri ve Tavsiyeleri

– Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılması Komitesi Nihai Gözlemleri

– Komite’nin Gözlemlerine Türkiye’nin Yorumları

Ek I: Her Türlü Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme

Ek II: Her Türlü Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşme’yi imzalayan ülkeler listesi

(pdf, 1,85 MB)

BM İnsan Hakları ve Terörle Mücadele Özel Raportörü Türkiye Raporu çevrildi

Teröre karşı çıkarken insan hakları ve temel özgürlüklerin geliştirilmesi ve korunmasına ilişkin Özel Raportör Martin Scheinin tarafından 16-23 Şubat 2006 tarihlerinde gerçekleştirilen Türkiye ziyaretinin raporu İHOP tarafından Türkçe’ye çevrildi.

* Raporun orijinali için tıklayınız.
* Türkçe çeviri için tıklayınız.

İnsan Hakları Savunucularına Yönelik Avrupa Birliği Rehber İlkeleri

14 Haziran 2004 tarihinde Avrupa Birliği Konseyi tarafından kabul edilen İnsan Hakları Savunucularına Yönelik Avrupa Birliği Rehber İlkeleri Türkiye’nin de AB uyum sürecinde uygulamalarında kendine rehber edinmesi gereken bir ilkeler bütünüdür. Rehber ilkeler belgesi için lütfen ilgili bağlantıya tıklayınız.

Türkçe | İngilizce

İHOP E-Bülteni Yayınlandı

İnsan Hakları Ortak Platformu tarafından yayımlanan e-bültenin ikinci sayısına ulaşmak için tıklayınız .

İnsan Hakları Savunucusu Nalan Erkem Aleyhine Açılan Dava Hakkında Basın Açıklaması

Helsinki Yurttaşlar Derneği – İnsan Hakları Derneği – İnsan Hakları ve Mazlumlar İçin Dayanışma Derneği

“Hiç kimse hak ve özgürlüklerin ihlaline karşı çıktığı  için cezalandırılamaz ve rahatsız edilemez”

BM İnsan hakları savunucularının Korunması Bildirgesi, Madde 10, 8 Aralık 1998

Bugün insan hak ve özgürlükleri konusunda uzun yıllardır mücadele vermekte olan İzmir Barosu’na bağlı Avukat Nalan Erkem aleyhinde açılan davayı izlemek için burada bulunuyoruz.

Avukat Tahir Elçi Davası Hakkında

Avukat Tahir Elci hakkinda Kaymazlar davasi nedeniyle acilan dava 31 Ocak 08, Persembe, saat 11:00’de Eskisehir’de gorulecektir. Ankara, Diyarbakir, Istanbul, Izmir’den insan haklari kuruluslarinin temsilcileri dayanisma amaciyla davayi izlemek icin Eskisehir’de bulunacaklardir. Dava ile ilgili ozet bilgi asagida dikkatinize sunulmustur.

Yol Arkadaşımızı Yitirdik!

Derya Demirler

Derya DemirlerTESEV Demokratikleşme Program sorumlusu Derya Demirler’i Diyarbakır-Batman karayolundaki elim bir trafik kazası nedeniyle yitirdik. Ailesi ve tum yakinlarina bassagligi diliyoruz.

 

“Gencecik bir kadındı, zorunlu göç mağdurlarının peşinden, onların sesini duyurmak için giderken kendisi de gitti.”

Çiğdem Mater’in yazısı için…